Mindfulness

„Aandacht geven op een bepaalde manier, doelbewust, in het huidige moment en zonder te oordelen.”

Jon Kabat-Zinn – grondlegger van MBSR  (Mindfulness Based Stress Reduction)

Wat is mindfulness?

Onze hersenen of geest hebben een aangeboren capaciteit voor mindfulness. Het is niet iets nieuws of iets wat we nog hebben te leren. Het is iets wat we allemaal al bezitten, wat we ons weer eigen kunnen maken en wat we blijvend kunnen cultiveren.

Mindful-zijn stelt je in staat om dingen meer te herkennen en te begrijpen, dingen die je met een niet-aandachtige geest niet eens opmerkt. Als we met mindfulness bij onze activiteiten en gedachten betrokken zijn, kunnen we beter hun betekenis zien. Mindfulness legt de basis voor een hoger cognitief bewustzijn, inclusief onze focus en concentratie.

Dit vermogen om een onverdeeld – intern en extern – gewaarzijn te hebben ten aanzien van wat er in het huidige moment gebeurt, is een fundamentele leiderschapsvaardigheid. Deze mindfulness vaardigheid resulteert in het maken van heldere beslissingen, efficiënter timemanagement, betere zelfkennis en het vermogen om op de wijsheid van je intuïtie te vertrouwen.

Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness beoefening een meetbaar positief effect heeft op ons lichaam en onze geest. Alle aspecten in ons leven – familie, werk, gezondheid, scholing, ontspanning, kunst – kunnen positief beïnvloed worden door mindfulness oefeningen.

Inzichten uit neurofysiologisch onderzoek, als mede het groeiend aantal ervaringen van talloze bedrijven en organisaties die een mindfulness training hebben doorlopen, laten de effectiviteit zien van op mindfulness gebaseerde programma’s op de werkplek. Onderzoek én de ervaring van vele leiders laten zien dat mindfulness beoefening stress vermindert, geluk bevordert en het concentratievermogen en de effectiviteit van samenwerking verhoogt.

Ook als we kijken naar de gezondheid van individuele medewerkers en het voorkomen van werk gerelateerd ziektes, blijkt mindfulness een effectieve methode te zijn; het verlaagd het werk- en stress gerelateerd ziekteverzuim.

Resultaten van mindfulness beoefening

Fysieke gezondheid:

  • verlaagt hoge bloeddruk
  • vermindert chronische pijn
  • versterkt het immuunsysteem
  • versnelt ziekteherstel
  • vermindert hoofdpijn en migraine
Cognitieve vaardigheden:

  • sterkere concentratie en oplettendheid
  • ontwikkeling van een bewuste aandacht en perceptie
  • verbetert geheugen
  • vermindert afleiding
  • verhoogt het vermogen om te ontspannen en te focussen
  • verbetert mentale weerbaarheid en assertiviteit
Geestelijke gezondheid:

  • vermindert stress
  • preventie en herstel van burn-out en depressie
  • vermindert slapeloosheid
Sociaal emotionele vaardigheden:

  • verbetert luistervaardigheden
  • diepere ontspanning
  • grotere openheid
  • hoger bewustzijn en beter vermogen om met eigen emoties en gevoelens om te gaan

Vaak voelen we ons gestrest omdat we geen tijd hebben. Maar is het in feite niet precies andersom – dat we geen tijd hebben omdat we zo gestrest zijn?

Door de complexiteit en intensiviteit van ons dagelijks leven, werken onze hersenen op topsnelheid. Ontspannen en tot rust komen, zelfs als we thuis zijn, is vaak niet makkelijk. Indien deze hoge druk en intensiteit lang doorgaat zonder onderbreking, dan worden we een ééndimensionaal persoon; door deze tunnelvisie zijn we niet meer in staat om méér waar te nemen dan alleen de op de voorgrond staande to-do lijstjes.

Mindfulness training helpt om onze geest te kalmeren en om los te komen van de constante stortvloed aan gedachten. Meestal leidt stress je automatisch naar je gewoonte patronen, terwijl mindfulness training je leert om (effectief) te pauzeren: je krijgt beter zicht op en ziet meer mogelijkheden om te reageren.

”De vertraging die we ervaren, zodra we iets van ‘ruimte’ ontdekken tussen een stimulus en onze response, wordt vergezeld door een gevoel van vreugde: vreugde doordat we inzien dat we een keuze hebben, in plaats van ons te laten leiden door onze automatismen. We ontdekken dat we weer mens kunnen zijn, ook tijdens ons werkend leven. Een herontdekte mogelijkheid, aan het licht gebracht door de momenten van mindfulness.” – Liane Stephan

Een toenemend aantal neurowetenschappers en leiders van organisaties zien het cultiveren van mindfulness als dé manier om emotionele intelligentie, authenticiteit, creativiteit en helderheid van geest in leiderschap te laten bloeien.

Diverse studies hebben aangetoond dat mindfulness meditatie een effectieve manier is voor het verbeteren én cultiveren van ons concentratievermogen en onze emotionele intelligentie. Een steeds toenemend aantal leiders integreert mindfulness in hun persoonlijke leiderschapsontwikkeling, om zodoende een betere innerlijke balans te vinden en hun samenwerking te verbeteren.

In de hedendaagse economie zijn kennis, innovatie, samenwerking, decentrale structuren en netwerken, essentiële elementen om waarde te genereren. Organisaties als Google, Intel of Facebook hebben al een organisatie breed mindfulness programma geïmplementeerd. Zij erkennen dat mindfulness helpt bij het cultiveren van een cultuur die gebaseerd is op kalmte, concentratie, creativiteit en ‘open minds’ – allemaal van wezenlijk belang in de economie van deze tijd.


”Hoe cultiveren we mindfulness in een organisatie, zodat de organisatie zich focust op waarde creatie en duurzame ontwikkeling? Veel leidinggevenden en medewerkers beschrijven een staat van mentale uitputting: continu gefragmenteerde aandacht en continu afgeleid zijn. Juist het tegenovergestelde is nodig: concentratie, focus, herstellend vermogen, emotionele intelligentie en het vermogen om krachtig samen te werken. Dit zijn precies de kwaliteiten die naar boven komen bij een kalme en heldere geest.” – Chris Tamdjidi
onderzoek diensten